چرا روغن خوراکی گران فروخته می شود؟-راهبرد معاصر

چرا روغن خوراکی گران فروخته می شود؟

در حالی که به اذعان مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ کمبود کالایی وجود ندارد، اما عدم نظارت کافی بر بازار باعث گران فروشی روغن شده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 06
کد خبر: ۶۵۷۶۷

به گزارش راهبرد معاصر در هفته‌های اخیر بعد از گرانی‌های زنجیر وار گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، پوشک بچه و انواع اقسام کالا‌های اساسی ضروری و مصرفی خانوار شاهد افزایش قیمت و حتی کمیاب شدن روغن صنف و صنعت و روغن مصرفی خانوار‌ها بودیم.

مشکل ایجاد شده در بازار روغن دلایل مختلفی داشت که عمده‌ترین دلیل آن از سوی دست اندرکاران این صنعت کاهش واردات روغن خام به کشور عنوان شد.

به گفته کاوه زرگران عضو هیات مدیره و دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران واردات روغن از ابتدای امسال تا ۱۰ آبان سال جاری به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز علت بهم ریختگی روز‌های اخیر بازار روغن را شوک تقاضا به بازار عنوان کرد. البته این مقام مسئول شوک تقاضا به بازار روغن جهانی عنوان کرد و در این رابطه بیان داشت: با روند رو به افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان کشور‌های زیادی اقدام به ذخیره سازی کالا‌های مصرفی از جمله روغن کرده اند و این موضوع باعث افزایش قمیت روغن در سطح جهان شده است ضمن اینکه کشور‌های صادرکننده در راستای ذخیره سازی این کالا، صادرات خود را کاهش داده اند.

به هر حال دلایل نابسامانی بازار روغن هر چه که باشد بر اساس اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت با اقدامات انجام شده برای ترخیص روغن خام از گمرکات و همچنین توزیع روغن خام به کارخانجات از محل ذخایر استراتژیک، کمبود این ماده مصرفی به زودی رفع خواهد شد که البته علیرغم این وعده‌ها تا به امروز توزیع گسترده روغن خام در بازار به آن شکل که مسئولان وعده آن را داده بودند محقق نشده و لذا کمبود این کالای مصرفی اثر سوئی بر بازار روغن داشته و آن گران فروشی است.

همانطور که اشاره شد این کالای مصرفی در بازار نایاب نیست؛ اما کمبود آن محرز است بطوری که اغلب سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های سطح شهر فاقد این کالا برای عرضه هستند و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط یک روغن به متقاضی خرید این کالا عرضه می‌کنند و به عبارتی با اعمال محدودیت در عرضه سعی در کنترل و تنظیم بازار این محصول را دارند.

با این شرایط، عرضه کنندگان روغن مصرف خانوارها، بخصوص اصناف و سوپرمارکت‌ها در صورتی که این کالا را موجود داشته باشند با قیمتی بیش از قیمت درج شده بر روی کالا عرضه می‌کنند و به عبارتی گران فروشی بر بازار حاکم شده است البته این گران فروشی در بخش روغن جامد بیشتر است و با توجه به نایاب‌تر بودن روغن جامد این کالای مصرفی به چند برابر قیمت مصرف کننده در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش فارس در حال حاضر، یک بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی که قیمت درج شده برای مصرف کننده آن ۹ هزار و ۶۰۰ تومان است در بازار به قیمت حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و یک بطری روغن مایع سرخ کردنی ۱۳۵۰ گرمی که قیمت درج شده برای مصرف کننده آن ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان است به قیمتی حدود ۲۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

* اصناف: روغن را گران می‌خریم و گران می‌فروشیم

این افزایش قیمت روغن مصرفی خانوار در بازار در حالی است که ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت به تازگی هیچ افزایش قیمتی را در مورد روغن اعمال نکرده است، اما فروشندگان علت عرضه روغن با قیمتی بیش از قیمت ثبت شده بر روی کالا را خرید با قیمت گران‌تر از قبل عنوان می‌کند و می‌گویند وقتی ما یک کالایی را گران خریداری می‌کنیم، قطعا مجبور به عرضه آن با قیمتی بیش از قیمت ثبت شده روی کالا هستیم.

* رئیس اتاق اصناف تهران: اصناف گران فروشی نمی‌کنند

گفتنی است قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران بار‌ها و بطور مداوم و مستمر به این موضوع تاکید دارد که گران فروشی از سوی اصناف نیست و آنچه که اصناف درخصوص گران فروشی به آن متهم می‌شوند در اصل گرانی کالا است.

وی معتقد است گرانی ناشی از افزایش قیمت ارز است که قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد، بنابراین اصناف وقتی کالایی را گران می‌خرند، گران می‌فروشند و نباید آن‌ها را متهم به گران فروشی کرد.

اگر این گفته نوده فراهانی در مورد افزایش قیمت تمام شده کالا بر اثر افزاش قیمت ارز را درست بدانیم، اما نباید تخلف برخی صنوف متخلف را نیز نادیده گرفت.

* رئیس اتحادیه سوپرمارکت ها: واحد‌های صنفی غیرمجاز گران فروشی می‌کنند

سعید درخشانی رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها نیز در مورد علت گران فروشی کالا توسط اصناف و سوپرمارکت‌ها بخصوص گران فروشی روغن به خبرنگار فارس، گفت: هیچ واحد صنفی مجاز و دارای جواز کسب اقدام به گران فروشی نمی‌کند، زیرا بازرسین مدام بر نحوه عرضه واحد‌های صنفی نظارت دارند و با متخلفین براساس قانون برخورد می‌کنند.

وی معتقد است اگر گران فروشی توسط واحد‌های صنفی تحت عنوان سوپرمارکت انجام می‌شود در اصل این واحد‌ها فاقد مجوز‌های لازم برای فعالیت هستند و به عبارتی فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

* وعده‌های تنظیم بازار به کجا رسید؟

به گزارش فارس، با توجه به وعده‌های مسئولان وزارت صمت در خصوص تنظیم بازار روغن، بازار در انتظار تامین روغن است و امید می‌رود که با توجه به اقداماتی که برای ترخیص کالا‌های اساسی در روز‌های اخیر انجام شده هر چه زودتر مشکل مواد اولیه کارخانجات حل شود.

به گفته صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ مشکلی در تامین روغن وجود ندارد، اما شوک تقاضا در روز‌های اخیر بازار این کالای مصرفی را به هم ریخته است که برای تنظیم بازار این کالا چند روزی وقت لازم است.

به گزارش فارس، به توجه به وعده‌های مسئولین قرار است در روز‌های آینده توزیع گسترده روغن در بازار آغاز شود و تا آن زمان نیز توزیع روغن در بازار از محل تولیدات کارخانه‌ها ادامه دارد، اما نکته مهم که باید به آن پرداخته جلوگیری از گران فروشی این کالای مصرفی است.

* متهم گران‌فروشی کیست؟

با توجه به اینکه هیچ افزایش قیمتی از سوی سازمان حمایت یا تنظیم بازار برای روغن اعلام نشده بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی در مورد روغن پذیرفته نیست، اما معلوم هم نیست که ریشه این گران فروشی‌ها کجاست؟ رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها می‌گویدکه واحد‌های صنفی مجاز و دارای جواز کسب گران فروشی نمی‌کنند، رئیس اتحادیه اصناف تهران تاکید دارد که گران فروشی توسط اصناف انجام نمی‌شود، کارخانه‌ها نیز براساس قانون موظف به عرضه کالا به قیمت مصوب هستند پس بنابراین سوال اینجاست که گران فروشی حاکم بر بازار روغن از کجا نشأت می‌گیرد و عامل این گران فروشی چه کسانی هستند؟ آیا دلالان و محتکران عامل گران فروشی هستند و یا فروشندگان و تولید کنندگان؟

برای حل این معضل ساده جلوگیری از گران فروشی، باید نظارت بیشتر بر بازار انجام شود آنچه که عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار در حاشیه جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازاربه آن اشاره داشت.

* نظارت فراموش شده است؟

دبیر کارگروه تنظیم بازار در حاشیه جلسه ستاد فوق العاده تنظیم بازار که چند روز پیش پس از سخنان مقام معظم رهبری در مورد گرانی‌ها برگزار شد، تاکید کرد که در مورد هیچ کالایی کمبود وجود ندارد، اما باید نظارت‌ها را افزایش داد.

با توجه به اینکه این مقام مسئول در وزارت صنعت اذغان دارد که باید نظارت را افزایش داد واقعا این سوال مطرح است که چرا نظارت‌ها افزایش نمی‌یابد و اگر افزایش یافته چرا بازدارنده از تخلفات نیست؟

در شرایط فعلی اقتصادی که مشکلات اقتصادی فشار زیادی به مردم وارد کرده است، نباید با عدم نظارت کافی بر بازار اجازه داد که شرایط سوء استفاده و گران فروشی برای متخلفین فراهم شود و لذا مسئولین باید هر چه زودتر با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها و حتی بکارگیری ظرفیت‌های فوق العاده عرضه را بر متخلفین تنگ کنند.

فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده